SmartControl: Hittas i Smartlife appen men går inte att ansluta

  • Skärmbild 2024-04-10 140656.jpg

    Om du får din SmartControl att synas i appen SmartLife men inte lyckas ansluta den så beror det vanligen på att du har kopplat upp din mobil på ett 5GHz nätverk och inte på ett 2.4GHz nätverk.

    De flesta smarta produkter fungerar endast på 2.4GHz nätverk. Bortsett från en del tekniska förutsättningar så är den huvudsakliga anledningen att detta nätverk har en betydligt längre räckvidd.

    Här följer tre olika lösningar:

    DEN ENKLA
    Kolla dina wifi-inställningar. Ser du en anslutning som heter 2.4 så välj den. Koppla även under installationsprocessen bort "automatisk anslutning" till andra nätverk, så att din mobil av sig själv inte hoppar över till ett annat nätverk.

    DEN TEKNISKA
    Du kan i din router (som skickar ut wifi-signalen) skapa en inställning för ett 2.4GHz nätverk. Hur du gör detta står i manualen till just din router.

    TRICKET
    Många routrar skickar automatiskt ut signaler både i 2.4GHz och 5GHz. Då 5GHz som sagt inte når lika långt som 2.4GHz kan du testa att koppla upp din smarta produkt så långt bort från routern som möjligt. Precis innan du hamnar utom ditt wifi´s räckvidd är du garanterat uppkopplad till 2.4GHz nätverket. Utför anslutningen av din smarta produkt till appen på denna plats.

  • Fick du svar på din fråga?